Brev:
Natteamning og spiser ikke så meget
7. marts 2012
Alder:
9 mdr.
Natteamning og spiser ikke så meget
Kære Helen,
Lillebror er nu blevet 9½ måned. Han er rigtig glad for sin dagplejemor og har nogle gode dage. Vi har lige haft en pause på 3 uger hvor vi har været på ferie, men han synes at klare det ok at være tilbage igen.
Som jeg vist har skrevet før er han ikke den store spiser. Han er glad for at smage på mad og spiser også små portioner, mest til aften. Morgenmad spiser han slet ikke, det er først når han er hos dagplejemoren at han vil spise grød, det vil sige over to timer efter han er vågnet, for det meste først efter formiddagsluren, ved 10-11 tiden. Han er stadig meget glad for at blive ammet, og han vågner fortsat mindst en gang om natten for at få en tår. Jeg siger mindst en gang fordi det ofte er mere, faktisk har jeg ikke helt tal på det. Jeg tager ham pr automatik over i sengen og lægger ham til, og så sover vi begge videre.
Jeg vil gerne ændre på hans spisevaner og amme ham mindre, fordi han jo har brug for mere rigtig mad – og jeg har brug for min søvn. Men problemet er bare at han ikke altid vil spise rigtig mad når det er mig der giver ham det, kun til aftensmad, når vi alle sidder sammen. Nu mens vi var på ferie gav min mand ham sommetider mad, og der spiste han godt, også om morgenen. Men min mand tager tidligt på arbejde om morgenen, og derfor vil han ikke kunne give vores søn morgenmad til daglig.
Jeg har et par gange prøvet med at nusse ham på ryggen og maven i hans egen seng, når han vågner om natten, i stedet for at tage ham over i sengen. Men det virker ikke – han ved hvad han vil… og jeg giver efter, da jeg har svært ved ikke at tage ham op når han græder, og jo egentlig bare selv ønsker at sove igen. Men skal jeg insistere på kun at ville nusse ham, selv om han bliver ved med at græde? Tror du også at det vil hjælpe på hans madlyst hvis natte-tåren falder bort? Han ser mig jo nok stadig som hende med mælken, og det er måske derfor han ikke er meget for at spise rigtig mad når det er mig der giver ham? Så skal han have en kold tyrker for at vænne ham fra natte-drikkeriet, og vil det så hjælpe på madindtaget om dagen, tror du?
Tak for dit svar!
Tak også for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’ vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget… men fik stillet sin nysgerrighed! Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!