Natteamning og spiser ikke så meget

7. marts 2012

Alder:
9 mdr.

Natteamning og spiser ikke så meget

Kære Helen,

Lillebror er nu blevet 9½ måned. Han er rigtig glad for sin dagplejemor og har nogle gode dage. Vi har lige haft en pause på 3 uger hvor vi har været på ferie, men han synes at klare det ok at være tilbage igen.

Som jeg vist har skrevet før er han ikke den store spiser. Han er glad for at smage på mad og spiser også små portioner, mest til aften. Morgenmad spiser han slet ikke, det er først når han er hos dagplejemoren at han vil spise grød, det vil sige over to timer efter han er vågnet, for det meste først efter formiddagsluren, ved 10-11 tiden. Han er stadig meget glad for at blive ammet, og han vågner fortsat mindst en gang om natten for at få en tår. Jeg siger mindst en gang fordi det ofte er mere, faktisk har jeg ikke helt tal på det. Jeg tager ham pr automatik over i sengen og lægger ham til, og så sover vi begge videre.

Jeg vil gerne ændre på hans spisevaner og amme ham mindre, fordi han jo har brug for mere rigtig mad – og jeg har brug for min søvn. Men problemet er bare at han ikke altid vil spise rigtig mad når det er mig der giver ham det, kun til aftensmad, når vi alle sidder sammen. Nu mens vi var på ferie gav min mand ham sommetider mad, og der spiste han godt, også om morgenen. Men min mand tager tidligt på arbejde ...

Annonce

... om morgenen, og derfor vil han ikke kunne give vores søn morgenmad til daglig.

Jeg har et par gange prøvet med at nusse ham på ryggen og maven i hans egen seng, når han vågner om natten, i stedet for at tage ham over i sengen. Men det virker ikke – han ved hvad han vil… og jeg giver efter, da jeg har svært ved ikke at tage ham op når han græder, og jo egentlig bare selv ønsker at sove igen. Men skal jeg insistere på kun at ville nusse ham, selv om han bliver ved med at græde? Tror du også at det vil hjælpe på hans madlyst hvis natte-tåren falder bort? Han ser mig jo nok stadig som hende med mælken, og det er måske derfor han ikke er meget for at spise rigtig mad når det er mig der giver ham? Så skal han have en kold tyrker for at vænne ham fra natte-drikkeriet, og vil det så hjælpe på madindtaget om dagen, tror du?

Tak for dit svar!

Tak også for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’ vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget… men fik stillet sin nysgerrighed! Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre